Als eerste over de finish! Maar geen eerste plek?

rees

Terwijl je lekker ingepakt en wel klaar staat om al je energie in de etappe te steken begint de wedstrijdleiding over de marifoon af te tellen. De schipper heeft het schip perfect klaarliggen op de startlijn. Het signaal wordt gegeven en alle schepen komen in beweging, maar jouw schip als snelste.

Je inzet wordt beloond, vlak voor de kust bij de volgende haven ga jij al juichend met je team over de finishlijn. Niet als eerste, maar als tweede. Geen slechte prestatie dus! ’s Avonds hoor je dat je toch eerste bent geworden! Je bent natuurlijk heel blij! Maar waarom ben je nou eerste geworden?

Dit heeft alles met de ‘tijd correctie factor’ of ‘rating’ te maken. Je uiteindelijke totaal gevaren tijd wordt met deze factor vermenigvuldigd en geeft dan de gecorrigeerde tijd. De factor wordt gebaseerd op in het verleden behaalde resultaten van het schip.  Een schip dat altijd vooraan finisht zal dus veel harder moeten varen om eerste te worden en een schip dat wat trager is krijgt met deze factor misschien wel voordeel. Deze manier wordt toegepast zodat ieder team op elk schip evenveel kans maakt om eerste te worden. (Ook al zijn ze niet als eerste gefinisht!)

Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe