Wedstrijdverslag 25e Race of the Classics

IMG_3652

Amsterdam, 28 mei

De 25e editie van de Race of the Classics werd gekenmerkt door koude wind uit het noord-oosten. Dat betekent dat vrij vroeg in de week al het lastige besluit werd genomen dat we tijdens dit vijfde lustrum niet naar Engeland zouden zeilen vanwege een onmogelijke terugreis. In dit verslag een terugblik op de etappes door de wedstrijdleiding.


Etappe 1

De Hendrika Bartelds start vroeg, héél vroeg… Rakelings achterlangs het roer. Gevolgd door de Thalassa, Bør en Abel Tasman. In de eerste klasse is de start van de Hr. Ms. Urania prachtig op de seconde getimed.

Om de teams volledige vrijheid te geven hun strategie te bepalen, wordt de eerste etappe in noordelijke richting gevaren met breedtegraden als finishlijnen. Of deze gepasseerd zouden worden langs de Nederlandse kust of boven Londen, was naar eigen inzicht.

De eerstgenoemde strategie wordt nobel gevaren door de Iris en Oban, die met een voor klassieke zeilschepen bewonderenswaardig hoge koers de minste mijlen naar de finishlijn wilde varen. Het is echter al gauw duidelijk via de boordcomputers dat de echte strijd verder op zee, ten noorden van de Zeeuwse kust plaatsvindt!

Onder andere de Artemis, Thalassa en Morgenster kiezen voor de tegenovergestelde strategie: met een ruimende, uiteindelijk bijna halve windse koers, worden de extra zeemijlen naar de finishlijn meer dan goed gemaakt door een snelheid over grond rond de 8kn, waarbij van elk schip het uiterste wordt gevraagd (en van de Thalassa een stagzeil). Dat vervolgens na de wedstrijd tegen de wind in terug naar de Nederlandse kust gevaren moet worden, wordt hierbij voor lief genomen.

 

Etappe 2

Na een zeiltocht op eigen gelegenheid naar Den Helder met verder naar NNO draaiende wind, is duidelijk dat de terugtocht naar IJmuiden een snelle en spannende etappe zal worden. Op het Marsdiep wordt in het zonnetje vlijmscherp gestart door de Artemis en de Hr. Ms. Urania, aan een etappe met zowel ruime als aan de windse rakken. De eerste tussentijdse finishboei wordt door de Hendrika Bartelds, Antigua en na een slechte start zelfs de Morgenster als eerste gerond.

Echter, door stroming of wellicht overmoed geven alle drie de schepen de wedstrijd volledig uit handen in het tweede (aan de windse) rak terug naar de kust. Om een van de schippers te citeren, ‘we zijn uit de bocht gevlogen’. Extra opkruismanoeuvres om terug naar de noordelijk gelegen boei te varen kosten meer dan een uur.  Later zal blijken dat de Morgenster misschien wel hierop de Challenge Cup heeft misgelopen…

Na een lus terug de Noordzee op vanaf IJmuiden met ruime wind heen en aan de wind met stroming terug, waarin voor het eerst ‘s nachts de wedstrijd wordt doorgezeild, vaart de Hr. Ms. Urania als eerste over de eindstreep. Na de tijdcorrectie wint echter de Oban met Team Wageningen door foutloos varen de eerste klasse en wint Team Zeilers op de Artemis de tweede klasse.

Tijdens de nachtelijke ankerwacht voor IJmuiden construeren we een extra tussentijdse finish via de GPS trackers en berekenen we de tweede etappeuitslag. Voor de deelnemers is op dit moment nog geheim dat de Artemis door wisselende prestaties van de tegenstanders al flink aan de leiding gaat in het algemeen klassement, met 1.9 punten voorsprong op de Marie Galante. Op dit moment staat de Flying Dutchman op een mooie derde plek.

Omdat de tweede etappe voorspoedig verliep, werd rond middernacht al besloten definitief een derde etappe in te gelasten. Meerdere schepen in de tweede klasse moeten de Artemis echter verslaan om de stand nog te wijzigen.

 

Etappe 3

De laatste mijlen op zee worden gezeild in een korte lus naar de MSP boei en terug, met een vroege start bij de Baloeran boei voor IJmuiden. Omdat de wedstrijd relatief kort is qua afstand en tijd, zal de start en het ronden van de Baloeran boei belangrijk zijn voor de uitslag van de etappe, mede omdat er geen kruisrak in zit. In het zonnetje wordt met zeer gunstige wind hard gezeild. Na de Hr. Ms. Urania ronden de Morgenster en Antigua de MSP boei, deze drie schepen waren tevens zeer goed gestart. Het mooie aan deze etappe is dat alle schepen elkaar tegen komen omdat de snellere schepen van de eerste klasse de langzamere schepen van de tweede klasse moeten inhalen en de schepen die de Baloeran als eerste ronden, de schepen op een kleine afstand tegemoet varen. Dit levert prachtige plaatjes op. Ook is het bij het ronden van de boei een drukte van belang, waar een tactisch schouwspel zich afspeelt tussen de schepen. Ieder schip vecht voor wat ze waard is. Deze etappe is een top afsluiting van de 25ste editie!

Na tijdcorrectie winnen de Morgenster en Artemis de laatste etappe in respectievelijk de eerste en tweede klasse

De einduitslag van het algemeen klassement en de individuele etappes is terug te lezen op de uitslagen pagina.

Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe